Cool People of Brno: Irena Šneková

V rubrice Cool People of Brno Vám dnes představím velmi zajímavou osobnost – iniciátorku a zakladatelku projektu FARMBOX.CZ Irenu Šnekovou. Dozvíte se víc o této zajímavé značce, která rozhodně stojí za velkou pozornost:)

1. Dobrý den, Ireno. Jste iniciátorkou a zakladatelkou projektu Farmbox.cz – na blogu jsem jej sice už představila – ale prosím, řekněte svými slovy, co je hlavní myšlenkou této značky – co svým zákazníkům poskytujete?
Dobrý den, především chceme zákazníkům dodávat maximálně čerstvé zboží tak, aby měl zákazník co nejdelší čas na spotřebování, což zajišťujeme tím, že nemáme skladové zásoby, ale vše necháváme vyrábět až na základě objednávek zákazníků. Zároveň jsme chtěli vytvořit prostředí, kde najdou zákazníci stálou nabídku českých lokálních potravin a to jak od malých farmářů, tak i středně velkých výrobců, kteří nabízí cenově dostupnější potraviny, stále však ve velmi dobré kvalitě. Aktuálně máme na shopu zalistovaných kolem 1400 položek. V neposlední řadě jsme chtěli nabídnout zákazníkům pohodlný nákup kvalitních potravin z domova a to v takové šíři, aby u nás mohli realizovat kompletní týdenní nákup. A samozřejmě nesmím zapomenout na fakt, že chceme tímto projektem podporovat české výrobce a pěstitele.

DM_09421

2. Jak jste se vlastně dostala k tomuto projektu – kde se onen „nápad“ vzal, tedy, co Vás k založení značky Farmbox.cz přivedlo?
Dříve jsem pracovala jako obchodník pro německy mluvící země, ve kterých je způsob objednávání potravin, především pak zeleniny a ovoce, formou bedýnek naprosto běžný. Moc se mi tento nápad líbil, jenže nějak pořád nebyl čas, možná ani odvaha, rozjet vlastní podnik, takže jsem nápad uložila do šuplíku a pak se pár let dívala na to, jak zde postupně vznikají různá bedýnkářská družstva. Když jsem našla odhodlání vše rozjet, bylo mi jasné, že nabízet jen zeleninu a ovoce je pasé a že na trhu není nikdo, kdo by Vám dovezl kompletní nákup kvalitních potravin až domů. A tak vznikl Farmbox.cz, který se od začátku snaží propojit principy online shopu s potravinami s farmářským trhem a tzv. bedýnkováním.

3. Jaké potraviny svým zákazníkům nabízíte? Na co kladete důraz – při zařazování jednotlivých potravin do portfolia Vaší značky?
Snažíme se vytvořit pro zákazníky komplexní nabídku kvalitních potravin tak, aby se přes týden nemuseli zatěžovat dalším nakupováním. Většina našich zákazníků si dokupuje pouze pečivo, vše ostatní si objednají v rámci svého velkého týdenního nákupu u nás. Nabízíme tedy od pečiva, přes zeleninu a ovoce, mléčné výrobky, maso a uzeniny až po různé trvanlivé potraviny.
Největší důraz při vybírání potravin, které nabídneme klademe na to, aby se jednalo o nešizené potraviny, tedy např. uzeniny byly bez mouky, ovocné zavařeniny a nápoje byly opravdu z ovoce a ne z koncentrátů, mléčné výrobky byly plnotučné atd. Dále řešíme zda obsahují potraviny nějaká éčka, zda jsou tyto zdraví škodlivá a v jaké míře je produkt obsahuje. Kolem 95% nabízených potravin neobsahuje žádná éčka. Zbytek jsou potraviny, u kterých jsme museli přimhouřit oko, protože v „čisté“ variantě nejsou dostupné a nebo je jejich cena tak závratná, že by o ně zákazníci již zájem neměli. No a samozřejmostí je, že nám musí dané potraviny chutnat.

4. Nabízíte potraviny pouze od českých dodavatelů, nebo také od těch zahraničních?
Spolupracujeme výhradně s českými dodavateli. Úplně v začátcích našeho projektu jsme chtěli nabízet pouze takové potraviny, které u nás vyrostou nebo se vyrobí. Bohužel se tato myšlenka neshodovala s tím, že jsme chtěli nabídnout zákazníkům možnost realizovat u nás kompletní týdenní nákup, takže jsme postupně začali zařazovat také potraviny jako je např. rýže, které u nás nerostou. A přes zimu pak doplňujeme sortiment české zeleniny a ovoce bio zeleninou z dovozu. I tyto potraviny však odebíráme od českých dodavatelů, kterým jde o kvalitu a které jsme si prověřili.

5. Jak je tomu u těch potravin, jejichž dostupnost je daná sezónností? Např. ovoce – nabízíte zákazníkům celoročně?
Na tuto otázku jsem již částečně odpověděla v předchozím bodě. Sezónně podléhá především zelenina a ovoce, ze kterých celoročně nabízíme jablka, kořenovou a cibulovou zeleninu a pak zelí, kapustu, prostě to, co se dá na zimu uskladnit. A pro ty, kteří si chtějí i v zimě pochutnat např. na rajčeti nebo paprice nabízíme bio zeleninu z dovozu. Přes zimu pak nenabízíme ani kozí a ovčí mléčné výrobky, nicméně zákazník si může vybrat z velmi bohaté nabídky kravských, které jsou dostupné celoročně. Vše ostatní je v nabídce stále.

6. Jak vlastně u Vás funguje princip objednávek a zavážení potravin? Za jak dlouho po tom, co si zákazník potraviny objedná, mu je přivezete domů?
Protože nechceme dodávat zákazníkům zboží těsně před koncem data spotřeby, potřebujeme my i naši dodavatelé určitý čas na výrobu/sklizeň objednaného. Uzávěrka objednávek je každé pondělí v 9:00, distribuce pak probíhá čtvrtek/pátek dle adresy dodání. Nákup zákazníkům sice nepřivezeme v den objednávky, nicméně odměnou jim jsou čerstvé potraviny, které byly vyrobeny den/dva před dodáním a např. saláty bývají v sezóně sklízené ráno v den distribuce. Což u potravin, které držíte skladem, není prakticky možné.

MN2

7. Musí u Vás zákazník nakoupit do „určitě hodnoty“ objednávky, abyste mu ji dovezli? Myslím tím, že pokud si zákazník objedná např. „jen“ sáček s  pečivem, dovezete mu ho?
Min. hodnota objednávky je nastavena na 230Kč, což je cena malého zeleninového farmboxu.

8. Jak je to s cenami za dopravu? Jak se pohybují?
Od objednávky za 500 Kč je doprava zdarma. U objednávek nižších účtujeme dopravné 50Kč. Pokud zákazní „neleží“ v oblasti, kterou pravidelně zavážíme, je limit pro dopravu zdarma vyšší.

9.  Nabízíte také „již hotové“ boxy – např. obědové, kde zákazníci najdou všechny suroviny k vytvoření daného pokrmu, nebo boxy, které se hodí třeba s sebou na chatu… Podle čeho tyto boxy sestavujete a jak se těší oblibě zákazníků?
Musím říct, že „hotové“ boxy jsou mezi zákazníky čím dál oblíbenější. Nejvíce na nich hodnotí to, že vůbec nemusí přemýšlet nad tím, co budou rodině vařit a co na to budou potřebovat, prostě si objednají farmbox a pak už z dodaných surovin prostě něco vykouzlí nebo se nechají inspirovat našimi doporučeními či recepty na blogu.
Boxy sestavuji podle toho, co zákazníci, ve kterém ročním období nejvíce nakupují. Přes léto je v boxech více zeleniny, maso na gril atd., přes zimu jsou pak oblíbené např. zabíjačkové pochoutky, vepřové pečínky atd. Obědové pak čistě podle toho, co jsem vařila a zda byl recept buď něčím zajímavý a nebo se jednalo o klasiku, kterou si tu a tam uvaříme všichni ;)

10. A na závěr – plánujete s tímto projektem nějaké novinky – např. rozšíření portfolia nabízených potravin, nebo více termínu závozů objednávek?
Plánů máme hodně…. Nabídku rozšiřujeme průběžně, v zásadě se snažíme každý týden přidat něco nového. Hodně našich zákazníků objednává každý týden, takže se snažíme, aby byly jejich nákupní košíky pestré ;). Aktuálně pracujeme především na nabídce na Mikuláše a Vánoce. Tak jako loni, budeme těsně před Štědrým dnem rozvážet po Brně kapříky, cukroví, brambory na salát atd….
Od listopadu pak opět rozšíříme trasy, které budeme pravidelně zavážet. A brzy vyjdeme na světlo s věrnostním programem pro naše zákazníky.

Děkuji Vám za rozhovor:)

ODKAZ: FARMBOX/facebook
ODKAZ: FARMBOX/web
ODKAZ: FARMBOX/blog